Vanliga frågor
Här får du hjälp att hitta svaren på några vanliga frågor om Legimus.
Jag vill skaffa ett Legimus-konto. Hur gör jag?
Läs mer om hur du får ett Legimuskonto.
Jag har glömt mitt lösenord och/eller mitt användarnamn. Hur får jag ett nytt?
Du kan också kontakta ditt bibliotek för att få hjälp att byta lösenord.
Jag misstänker att mina inloggningsuppgifter spridits. Hur gör jag?
Byt lösenord. Kontakta ditt bibliotek om du behöver hjälp. MTM kan spåra otillåten användning av kontot.
Jag vill läsa en bok som inte finns i Legimus. Hur gör jag?
Gå till biblioteket där du bor eller skolbiblioteket så hjälper de dig att göra ett inläsningsförslag.
Om du studerar på universitet eller högskola och behöver få din kurslitteratur inläst kontaktar du biblioteket där du studerar så hjälper de dig att beställa.
Mer information om hur nya böcker läggs till i Legimus
När blir en bok klar?
För kurslitteratur tar det ungefär 8-12 veckor för en bok att bli klar, ibland går det snabbare. Hur fort en bok blir klar beror på hur omfattande boken är och på hur snabbt MTM kan få tillgång till den tryckta boken.
MTM får många förslag från folkbibliotek och skolbibliotek och har inte möjlighet att producera alla. MTM meddelar biblioteket om vi kommer att göra boken eller måste säga nej. När MTM beslutat att boken ska läsas in tar det 3 - 6 månader innan boken är klar.
När MTM har startat produktionen går det att se i Legimus när boken beräknas bli klar. Du kan också bevaka boken. Då får du ett meddelande när boken är klar att läsa.
Jag kan inte se texten i boken
Kolla att boken verkligen har text. I Legimus finns både Talbok och Talbok med text. Talbok innehåller bara ljud. Om du bara vill läsa talböcker med text kan du filtrera din sökning på "Medietyp" - "Talbok med text". Om du vill ha både talböcker och talböcker med text behöver du välja båda alternativen under "Medietyp". Du kan också göra inställningen när du är inloggad under "Mina sidor" - "Mina val".
Jag vill lyssna på min dagstidning som taltidning
Läs mer om hur du lyssnar på tidningar som taltidning på mtm.se (öppnas i nytt fönster)
Jag använder EasyReader och kan inte läsa böcker.
För att få support för EasyReader kontaktar du EasyReader direkt:
- infose@yourdolphin.com (Ange version av datorns operativsystem och EasyReader och en beskrivning av problemet)
- Telefonnummer till EasyReader-support: 0515-821 75 vardagar kl. 9-16 med avbrott för lunch mellan 12-13.
Var finns information för mig som arbetar med tillgängliga medier på bibliotek?
Information som vänder sig direkt till dig som arbetar på bibliotek finns när du är inloggad. Då visas en rubrik som heter "För bibliotek".
Har du glömt ditt lösenord använder du funktionen: Har du glömt ditt lösenord?
Om du arbetar på bibliotek och inte har något konto finns information om hur du gör här.
Är du lärare, specialpedagog eller arbetar inom omsorgen och möter läsare som behöver Legimus kan du få ett demokonto för att kunna visa Legimus.