Gå till huvudinnehåll

Hjälp

Här kan du få svar på dina frågor om Legimus och hjälp att komma vidare. 

Problem att logga in

Prova först att följa instruktionerna här. Om det inte fungerar kontaktar du ditt bibliotek.

MTM kan inte hjälpa dig att byta lösenord eller ändra din e-postadress.

Jag kan inte logga in, den säger att lösenordet är fel

Även om du kommer ihåg ditt lösenord kan du behöva uppdatera det.

Använd funktionen: Har du glömt ditt lösenord på inloggningssidan (öppnas i nytt fönster).

  1. Använd länken ovan eller gå till "Logga in" och välj "Har du glömt ditt lösenord"
  2. Skriv in samma e-post som du använde när du fick ditt Legimuskonto och välj "Skicka engångskod". Obs! Du måste stanna kvar på sidan i webbläsaren när du valt ”Skicka engångskod” för att fylla i den i det fönstret. Öppna din mejlinkorg i ett nytt fönster, annars fungerar inte koden
  3. Det kan ta ett par minuter innan mejlet kommer. Klistra in engångskoden du får i mejlet och välj "Bekräfta"
  4. En ruta med din e-postadress visas. Välj "Fortsätt"
  5. Skriv in det lösenord du vill ha och bekräfta genom att skriva in det en gång till.

Jag får inte en engångskod till min e-post eller koden fungerar inte 

Ibland kan det ta lite längre tid att få engångskoden. Vänta några minuter. Kontrollera sedan din skräppostmapp. Om detta inte hjälper kan du prova att välja "Skicka ny kod" och sedan vänta ytterligare några minuter.

Om du har tryckt flera gånger på "Skicka ny" kod som är bara den senaste koden giltig.

Om din kod inte fungerar kan det bero på att du har valt "Skicka ny kod" flera gånger och att du använder en engångskod som inte längre är giltig.

Om det fortfarande inte fungerar kan du kontakta ditt bibliotek så kan de hjälpa dig vidare.

Jag får ett felmeddelande när jag försöker logga in med mitt användarnamn

Om du försöker logga in med ditt användarnamn och får felmeddelandet "Vi hittar inte ditt användarkonto". Prova att istället skriva in din e-postadress i fältet för användarnamn. Du kan ändra användarnamn under ”Mina sidor” när du har loggat in.

Jag har inte längre tillgång till den e-postadress som mitt Legimus-konto är kopplat till

 Kontakta ditt bibliotek som kan hjälpa dig att byta till din nuvarande e-postadress.

Jag kan logga in på webbsidan Legimus.se men inte i appen Legimus

Prova att logga ut ur appen och sedan logga in igen. Om det inte fungerar kan du prova att ta bort appen och sedan installera den igen. Om det fortfarande inte fungerar att logga in kan du behöva byta lösenord.

Använd funktionen: Har du glömt ditt lösenord på inloggningssidan (öppnas i nytt fönster).

Jag kan inte spela upp böcker i Legimus-appen

Det beror förmodligen på inloggningsproblem. Be om ett nytt lösenord enligt instruktionerna längst upp på den här sidan. Prova att logga ut ur appen och sedan logga in igen. Om det inte fungerar kan du prova att ta bort appen och installera den sedan igen. 

Jag använder EasyReader och kan inte läsa böcker.

För att få support för EasyReader kontaktar du EasyReader direkt:

  • infose@yourdolphin.com (Ange version av datorns operativsystem och EasyReader och en beskrivning av problemet)
  • Telefonnummer till EasyReader-support: 0515-821 75 vardagar kl. 9-16 med avbrott för lunch mellan 12-13. 

Hur får jag ett Legimuskonto?

Skaffa konto

Hur läser jag böckerna i Legimus?

Läs våra böcker