Hjälp
Här kan du få svar på dina frågor om Legimus och hjälp att komma vidare.
Böcker har försvunnit ur min Legimusbokhylla
Böckerna i Legimus har delats upp i två delar. Det är bara de som är studenter vid universitet eller högskola och har sitt Legimuskonto knutet till lärosätets bibliotek som kommer åt alla böcker i Legimus. Om ditt Legimuskonto hör till ett folk- eller skolbibliotek kan kurslitteratur för universitet och högskola ha försvunnit från din bokhylla och dina listor i Legimus.
Du kan se vilket bibliotek du är kopplad till när du är inloggad på legimus.se. Gå till "Mina sidor" och sedan "Mina uppgifter".
Om du är student, men inte är kopplad till lärosätets bibliotek så ska du kontakta biblioteket för att flytta ditt konto.
Du kan också begära en flytt under "Mina uppgifter". Lärosätets bibliotek måste godkänna flytten innan den genomförs.
Det är alltid bra att kontakta lärosätets bibliotek. De kan beställa inläsning av din obligatoriska kurslitteratur och hjälpa dig på andra sätt att hitta den litteratur du behöver i dina studier.
Om du inte är student vid universitet eller högskola kan du vända dig till biblioteket där du bor så kan de göra ett inläsningsförslag.
Mitt Legimuskonto har flyttats till lärosätets bibliotek men jag kan inte läsa kurslitteraturen
När du har flyttat ditt Legimuskonto till ditt lärosätes bibliotek kan det uppstå en fördröjning innan du kan läsa din kurslitteratur. Du kan se kurslitteraturen när du söker i Legimus men det visas ett felmeddelande när du försöker läsa boken. Vänta 15-30 minuter och försök igen. Om det inte går att spela upp efter en timme kontakta MTM.
Problem att logga in
Prova först att följa instruktionerna här. Om det inte fungerar kontaktar du ditt bibliotek.
MTM kan inte hjälpa dig att byta lösenord eller ändra din e-postadress.
Jag kan inte logga in, den säger att lösenordet är fel
Även om du kommer ihåg ditt lösenord kan du behöva uppdatera det.
Använd funktionen: Har du glömt ditt lösenord på inloggningssidan (öppnas i nytt fönster).
- Använd länken ovan eller gå till "Logga in" och välj "Har du glömt ditt lösenord"
- Skriv in samma e-post som du använde när du fick ditt Legimuskonto och välj "Skicka engångskod". Obs! Du måste stanna kvar på sidan i webbläsaren när du valt ”Skicka engångskod” för att fylla i den i det fönstret. Öppna din mejlinkorg i ett nytt fönster, annars fungerar inte koden
- Det kan ta ett par minuter innan mejlet kommer. Klistra in engångskoden du får i mejlet och välj "Bekräfta"
- En ruta med din e-postadress visas. Välj "Fortsätt"
- Skriv in det lösenord du vill ha och bekräfta genom att skriva in det en gång till.
Jag får inte en engångskod till min e-post eller koden fungerar inte
Ibland kan det ta lite längre tid att få engångskoden. Vänta några minuter. Kontrollera sedan din skräppostmapp. Om detta inte hjälper kan du prova att välja "Skicka ny kod" och sedan vänta ytterligare några minuter.
Om du har tryckt flera gånger på "Skicka ny" kod som är bara den senaste koden giltig.
Om din kod inte fungerar kan det bero på att du har valt "Skicka ny kod" flera gånger och att du använder en engångskod som inte längre är giltig.
Om det fortfarande inte fungerar kan du kontakta ditt bibliotek så kan de hjälpa dig vidare.
Jag får ett felmeddelande när jag försöker logga in med mitt användarnamn
Om du försöker logga in med ditt användarnamn och får felmeddelandet "Vi hittar inte ditt användarkonto". Prova att istället skriva in din e-postadress i fältet för användarnamn. Du kan ändra användarnamn under ”Mina sidor” när du har loggat in.
Jag har inte längre tillgång till den e-postadress som mitt Legimus-konto är kopplat till
Kontakta ditt bibliotek som kan hjälpa dig att byta till din nuvarande e-postadress.
Jag kan logga in på webbsidan Legimus.se men inte i appen Legimus
Prova att logga ut ur appen och sedan logga in igen. Om det inte fungerar kan du prova att ta bort appen och sedan installera den igen. Om det fortfarande inte fungerar att logga in kan du behöva byta lösenord.
Använd funktionen: Har du glömt ditt lösenord på inloggningssidan (öppnas i nytt fönster).
Jag kan inte spela upp böcker i Legimus-appen
Det beror förmodligen på inloggningsproblem. Be om ett nytt lösenord enligt instruktionerna längst upp på den här sidan. Prova att logga ut ur appen och sedan logga in igen. Om det inte fungerar kan du prova att ta bort appen och installera den sedan igen.
Hur får jag ett Legimuskonto?
Hur läser jag böckerna i Legimus?